trust

Jag kunde inte sova. Kan tala om att jag fick tag på min kille, han låg och sov, vilket jag kunde räkna ut ganska enkelt men men.. nu ska jag vara lite mer seriös och ta upp en grej som är så viktig men som är så lätt att missbruka och så lätt att glömma bort. Förtroende. Tillit.

Folk säger kors och tvärs att "du kan lita på mig" men frågan är: hur mycket kan man egentligen lita på andra människor. Jag har lärt mig av flera års erfarenhet att i slutänden är i princip den ända du kan lita på: DIG SJÄLV. Man kan aldrig förutsätta att en annan människa ska finnas kvar föralltid, eller att en annan person aldrig kommer svika dig. Det händer så ofta att man missbrukar ett förtroende och sviker en närstående. Men det får inte hända, egentligen får det ju inte hända.

Jag hatar det här med tillit egentligen, jag har alltid haft ganska svårt för att lita på nya människor och alltid varit på min vakt. Det är ganska utmattande att alltid vara på sin vakt och inte kunna lita på folk men sen har människar visat att jag har rätt, gång på gång har jag blivit sviken av nära vänner, folk man känner, killar, släktingar etc. Det är svårt att hålla hoppet uppe och fortsätta lita blint på folk efter att man gång på gång blir sviken. Men det är väl en del av att vara mänsklig antar jag - att förlåta och hitta tillbaka till tilliten. Jag har gjort även det många gånger.

Jag anser mig vara en pålitlig person och mina vänner håller nog med om det också, jag tycker det är en bra egenskap att ha som människa. Att andra känner sig trygga med en och att de känner att de kan förlita sig på en, det känns alltid bra.

Jag anser även att jag litar på min pojkvän och har ingen anledning att inte göra det. Jag är glad för det. Det finns så många killar som bara sviker och bedrar hela tiden. Min pojkvän är inte sån - haha, inte vad jag vet om i alla fall. Men skillnaden där är att jag litar på att han inte har gjort något. Man kan gå omkring och misstro alla människor i ens närhet men man måste våga lita på vissa, man kan inte kontrollera allt, du kan inte vara sida vid sida med en person hela livet, varje dag, varje minut, timme och sekund. Det funkar inte. Därför måste man lita på att allting går rätt till även om man vänder ryggen till ett tag.

Tyvärr blir problemen med tillit bara större och större för folk i världen. Det är enklare att bedra nu än det var förr. Nu kan man smsa, mejla etc. Förr hade man telefon, man "jobbade över" eller "var ute med vännerna" nu finns det en mängd olika vis att bedra på. Jag är ingen expert men jag har hört så många olika ursäkter, både från killar jag själv dejtat men även killar som mina vänner varit tillsammans med. Även tjejer som bedragit och lurat killar jag känner. Jag vill verkligen inte säga att det bara är killar som är otrogna, åh nej, det är lika många tjejer som är det.

Egentligen är vi jävligt onda vi människor. Sån skada vi kan åstadkomma pga våra lustar och behov.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0