Legalisera?

Kom att tänka på den här debatten som pågår för fullt just nu angående legaliseringen av marijuana i USA, de håller ju på att rösta om det nu i veckan (eller de har kanske redan röstat...anyway..) om det ska tillåtas eller förbjudas.

Vad tycker ni om detta?

Debatten har ju satts igång här i Sverige också, ska vi ha det lagligt här eller inte? Vissa menar att det kommer bli fler som börjar använda drogen om den är laglig medan andra menar på att det enda som händer är att vi slipper olaglig droghandel och att folk inte knarkar mer för att det är lagligt och dessutom dödar alkohol flera tusen fler varje år än vad droger gör.

Jag använder inte droger och har aldrig gjort, jag planerar inte att börja heller - om det är lagligt eller inte. Därför tycker jag att det kan vara en bra grej att legalisera cannabis av följande orsaker:

Jag läste i metro där två personer uttalat sig om det här med att legalisera cannabis, den ena helt emot och den andra helt för att införa det.

JAKOB HEIDERINK som är forskare i juridik som är för att legalisera och MARIA LARSSON (KD) Barn - & äldreminister som är emot att legalisera.

Såhär svarade Jakob och jag tycker verkligen att det ligger något i hans svar.




"Bör Cannabis tillåtas i Sverige?

- Ja, det viktigaste argumentet är att det skulle torrlägga den sidokriminalitet som kriminaliseringen av droger medför.

Vilken effekt har cannabisförbudet idag?

- Det skapar kriminella och blir därigenom en inkörsport till annan kriminalitet. Den som röker på har redan begått ett brott och då är frågan vad det har för följdverkningar vad gäller respekten för andra brott.

Vad skulle en legalisering i Sverige leda till?

- Istället för att försöka förebygga missbruk, vilket bevisligen inte går, så skulle vi hantera problemet. Om legaliseringen skulle ske efter mönster från Systembolaget så skulle bruket förmodligen efter invänjningsperioden, hamna på ungefär samma nivå som alkoholproblemen i Sverige. "

Jag har kopierat gårdagens metro rakt av och valt att inte ta med emot-sidans svar då jag inte tyckte att hon svarade något bra. Ni kan gå in och läsa på metro om ni vill läsa även hennes svar!:)

Så, vad tycker ni nu om detta? Ska det fortsätta vara olagligt eller ska vi tillåta det? Kommer någonting bli annorlunda? Kommer problemen bli fler eller färre? Kommer vi få ett bättre Sverige om vi legaliserar? Kommer kriminaliteten minska?

NU VILL JAG HA ERA ÅSIKTER! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0