idiots





Jag vill klargöra en grej först innan jag skriver detta inlägg: jag pratar aldrig i telefon/smsar/håller på med annat som man inte borde när jag kör. Jag har ögonen på vägen, händerna på ratten och that's it.

MEN det är väldigt många som inte är lika noga med det. Att köra och prata i telefon/smsa är ett ganska grovt brott i många andra länder och det är faktiskt så att det är vetenskapligt bevisat att det förstör koncentrationen på samma vis som det gör om du kör full.

Idag har jag bara för skojs skull räknat hur många som kör och pratar i telefon, som jag kört förbi på de korta sträckorna jag kört idag.

Ofta är det väldigt enkelt att märka om någon kör och håller på med annat, antingen vinglar de eller så håller de inte hastigheten rätt, och då menar jag inte att de kör för fort - tvärtom - i snigelfart.

Jag hamnade bakom en bil på en femtioväg och den här bilen körde alltså i 25-30.. sen såg jag vad denna snigelfart berodde på... mycket riktigt - mobiltelefon!

Alltså, jag är ingen jäkla moraltant eller något sånt, absolut inte men det finns vissa grejer som jag tycker är ganska självklara.

Att köra och dricka är helt jävla idiotiskt, men att köra och prata i telefon eller ännu värre: smsa, det är helt okej!?

Nej, ni är precis lika stora idioter som de som kör rattfulla! Det kan ge i princip lika hårda straff om det kan bevisas att en mobiltelefon var orsaken till en olycka och dessutom: det är inte bara er själva ni utsätter för livsfara, det är även andra människor, gående, cyklister, andra bilister - barn, vuxna, djur.

TÄNK LITE.


Jag blir bara så förbannad, trafiken flyter inte på alls lika smidigt när vi har idioter som er ute bland oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0