Goooo maaaaud







HEJ mina anhängare :) ikväll ska jag och Alex käka detta till dinner :) gutt! Det är som lasagne fast med makaroner istället, det är nog enda skillnaden faktiskt.

Tänkte ge er det lilla receptet :)


Du behöver:
Köttfärs (vilken man vill!)
rödlök
paprika (valfri färg)
passerade tomater/krossade
morot
köttbuljong

pasta - makaroner har jag, men man kan ju ta vad man vill :)
ost

till bechamelsås:
margarin/smör
mjöl
mjölk


1. Stek köttfärsen tillsammans med grönsakerna som du skurit i små bitar :) Under tiden du steker kan du koka vatten till pastan
2. När köttet är färdigstekt, valfritt hur hårt stekt man vill ha det - så häller man i de passerade/krossade tomaterna och därefter lägger man i en eller två köttbuljongtärningar :) jag tog två! Glöm inte hälla av pastavattnet när pastan är klar :)
3. Smörj en form och häll i pastan
4. Häll över köttfärssåsen över pastan i ugnsformen :)
5. Lägg en klick margarin i en kastrull (jag brukar höfta.. man kan alltid hälla i mer efter hand)  och låt det smälta, rör i lite mjöl så att det blir en ganska fast kladdig grej.
6. tillsätt mjölk och kom ihåg att hela tiden röra så att det inte bränner fast. Bechamelsåsen ska vara ganska fast, fast fortfarande flytande :) Om du tycker att det blev för lite sås, tillsätt lite mer mjölk, mjöl och smör!
7. Låt bechamelsåsen koka upp i några min på låg värme :)
8. Tag av såsen från plattan och häll över pastan & Köttfärssåsen i ugnsformen :)
9. Toppa med ost av valfri sort - parmesan passar ju bra om man vill ha det lite italianostyle, själv körde jag på vanlig hederlig goooouda ost ^^ funkar perfa det med!



Sen skjuts in i ugnen i en farlig fart på 175 - 200 grader, valfritt det med ^^ tag ut formen när osten fått fin färg :) yeeej.


Klart!

Tack för mig ;) nu ska jag fortsätta umgås med Alex, Maui och Timbuktu :) stirra ner, stirra ner, stirra ner, stirra ner, stirra ner, stirra ner, stirra ner, stirra ner...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0